Onze visie op studeren in de eerste graad
Op deze pagina vertellen we onze studiemogelijkheden en visie van de eerste graad. De eerste graad is een belangrijke scharnierperiode tussen de lagere school en de verdere studieloopbaan. Ons sterke en enthousiaste lerarenteam zorgt ervoor dat leerlingen die stap durven te zetten én goed zetten. Een brede algemene vorming is een must, daar zijn we van overtuigd. In onze eerste graad krijgen leerlingen altijd een stevige basis mee.
We bieden een veilige en warme omgeving waarin leerlingen en leraren samenwerken aan groei, competenties, vertrouwen in zichzelf en de anderen. Leerlingen krijgen bij ons de kans om met vallen en opstaan en met de vanzelfsprekende tempoverschillen hun eigen weg te zoeken. Met de nodige ondersteuning groeit ook de veerkracht. En we laten niet los tot elke leerling zijn plek gevonden heeft en graag naar school komt.
Een brede algemene vorming is een must, daar zijn we van overtuigd. In onze eerste graad krijgen leerlingen nog altijd een stevige basis mee. Nog veel meer dan vroeger is dit geen loutere optelsom van aparte vakken. We leggen uitdrukkelijk verbanden en halen muren tussen vakken neer. Zo is de leerstof geen saaie stof maar zuurstof, en krijgen leerlingen energie en zin in meer.
Die ‘meer’ geven we ze graag. Leren is ook onbekende horizonten durven opzoeken en samen met je leraren routes durven uitstippelen in een wereld die continu in verandering is. Op basis van de horizonervaringen in het eerste jaar kunnen leerlingen een goede keuze maken voor een basisoptie in het tweede jaar. In de basisoptie krijgen ze de kans om een studiedomein nog verder te exploreren.
Leren en vooral leerplezier staan bij ons voorop. We weten dat elke leerling anders is en dat leren nooit in een rechte lijn van A naar B verloopt. De ene draagt soms zevenmijlslaarzen, de andere komt op kousenvoeten. Onze leraren waarderen die verschillen. Elke dag doen ze hun best hun leerlingen te laten groeien en schitteren. Motivatie, zin in leren en (zelf)vertrouwen vormen de rode draad. Zowel in het eerste als het tweede jaar maakt een leerling keuzes in het lessenpakket. In deze keuzes is altijd ruimte voor verdieping, verbreding en/of remediëring.
Leraren zijn onze sterkte en onze motor. Ze zijn stuk voor stuk expert in hun domein en ze zorgen voor een gevarieerde onderwijsaanpak. In de eerste graad kunnen leraren nog meer dan vroeger variëren, van duidelijke instructies naar team-teaching tot onderzoek en exploratie. Meer uitleg nodig? Uiteraard kan dat. Een extra uitdaging? De leraren voorzien die graag. Alleen of samen werken? Ook dat is mogelijk.
Evalueren hoort bij leren. De leraren zetten samen met de leerlingen duidelijke doelen voorop, zodat die weten wat van hen wordt verwacht. Dat gaat niet alleen om kennen en kunnen, maar ook om groeien als persoon en in de groep. Leraren geven opbouwende feedback. Ze laten de leerlingen bewust stilstaan bij het eigen leerproces en bekijken samen met de ouders het traject. Een evaluatie is bij ons geen eindpunt, maar een tussenstop in het leerproces.
Voorstelling studieaanbod eerste graad
Studierichtingen 2de jaar A