Competentieontwikkeling tweede graad
In de richtingen waar er ruimte voor is, kiezen we om competentieverbredend de richting te versterken. We richten vakken in die kennis, vaardigheden en attitudes integreren, in het interessegebied van de richting. Het zijn richtingsgebonden vakken waarin de leerstof en vakinhoud op een andere manier benaderd worden, leerlingen kunnen op een andere manier bezig zijn met de richtingspecifieke vakken.
Richting Economische wetenschappen: Ondernemerschap
- In het vierde jaar krijgen leerlingen die de studierichting Economische wetenschappen volgen, de kans om hun ondernemerstalent te ontdekken. Met de ondersteuning van Vlajo leren ze via Team@Venture een ondernemingsplan opstellen, een product of dienst op de markt te brengen, contacten te leggen met leveranciers, … Duurzaamheid staat centraal: ze kiezen voor een Fairtrade product en trachten te werken met gerecycleerde materialen. Door samen te werken in een team ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals communicatie en probleemoplossend denken. De winst die ze maken, gaat naar een zorgvuldig gekozen goed doel, zodat hun onderneming niet alleen leerzaam, maar ook maatschappelijk waardevol is.
Richting Natuurwetenschappen: STEM
- De leerplannen van de wetenschapsvakken zijn sterk theoretisch. De STEM-component waarbij er een Integratie is van kennis, vaardigheden en attitude, laat toe om dit meer praktisch te benaderen.
- De leerlijn programmeren in Python krijgt hierin zijn plaats.
- Er komen mogelijkheden voor overkoepelende toepassingen in fysica, chemie en biologie.