BLOG: fietstocht tweede jaar 2020

Zondag 12 juli

Het zit erop! De tijd vloog voorbij.
Het werd een bijzondere editie met een prachtig einde op de Muur van Geraardsbergen.

Bedankt aan alle ouders voor het vertrouwen in onze organisatie en de aanmoedigingen op de laatste klim. Een onvergetelijk moment voor de klimmers.

Bedankt aan alle begeleiders voor hun engagement voor, tijdens en na de fietstocht.

Maar vooral bedankt aan deze geweldige groep leerlingen. Deze fietstocht was niet alleen uniek door de locatie, maar ook door jullie inzet en groepsgeest!

Al een eerste video: https://youtu.be/mPWGlP1Gg_g
Eind augustus plaats ik de andere video’s en foto’s online.

Fijne vakantie
Michael

Zaterdag 11 juli

Deze ochtend mochten we weer wakker worden met een jarige, Janna! En dat lieten we niet onopgemerkt voorbij gaan. Daarnaast zaten we al vanaf het ontbijt met gezonde zenuwen voor de ‘stevige’ dag. Onze rit van meer dan 80km begon onder aan De Oude Kwaremont. Een lange, stevige klim, waar we met trots allemaal naar boven konden rijden zonder af te stappen. Wat verderop konden we dankzij onze cammi (Yasmiene en Roxanne) weer genieten van een heerlijke versnapering aan het monument van Karel Van Weynendaele (Oprichter van De Ronde Van Vlaanderen). We voelden ons zelf ook echte sterren op dat moment. Nadien reden we verder, en zonder dat we het goed en wel beseften, begonnen we aan de volgende klim. De Riekestraat, hier kwam precies maar geen einde aan. Verrassend lang en stijl! Na de Riekestraat was er hier en daar een klimmetje door het prachtige heuvelland. Tot slot konden we ons allemaal nog eens helemaal uitleven op de Koppenberg. Stuk voor stuk zijn we hier met toppers op pad!

De avond was ook geweldig. Onze begeleiders hadden als verrassing een pizzabuffet voorzien, waar we onze hongerige magen naar hartenlust konden vullen. Nadien trokken we nog even de stad in, en werden we getrakteerd op een ijsje. De zon, fietsbenen, en blije gezichten.. Dat is een mooie samenvatting van een fantastische dag. Nu kunnen we gaan dromen over die muur van Geraardsbergen, SPANNEND!!!!

Vrijdag 10 juli

Vanavond hadden onze bloggers geen energie meer voor een verslag. En daar was een hele goede reden voor!

Maar liefst honderd kilometer reden we vandaag.
Onderweg gaf Maarten uitleg over de Groote Oorlog en konden we in de namiddag eindelijk genieten van de zon.

Donderdag 9 juli

Hey iedereen,
Vandaag was het een vermoeiende dag!

We zijn vroeger dan normaal opgestaan, omdat we een zware dag voor de boeg hadden. We hebben namelijk 95 kilometer gefietst en de Kemmelberg beklommen.
Deze was zwaar, maar iedereen heeft geprobeerd. Daarna kregen we een appel en een koekje om weer op krachten te komen.
Op de top van de Kemmelberg zongen we voor de jarige Siebe.

Wanneer we in de jeugdherberg aankwamen stond het eten al klaar. Eerst kregen we brocollisoep, daarna vol-au-vent en een cornetto als dessert.

Vanavond hebben we weer een vrije avond. Nadat iedereen wat is uitgerust spelen we samen spelletjes.

Om 22u30 gaan we in bed want morgen is er een nieuwe fietsdag wat betekent een nieuw verslag op de blog.

Foto’s volgen
Tot morgen!

Woensdag 8 juli

Zoals beloofd een vlog voor de blog! 🙂
Tot morgen

Dinsdag 7 juli

Een fotoreportage van de rit naar onze eerst klim: de Mont-Saint-Aubert in Doornik. Een fantastische klim!

Maandag 6 juli

Hey iedereen, dit zijn Janna en Marie. Wij zullen jullie op de hoogte houden tijdens deze fietstocht. We hebben vandaag goed gefietst en elkaar beter leren kennen a.d.h.v. allerlei spelletjes.

Het fietsen gaat bij velen beter dan verwacht, maar moeder natuur maak het ons niet makkelijk want soms is er hevige tegenwind. Het fietsen gebeurt veilig door signalen die (meestal) goed worden doorgegeven. 🙂

Iedereen fietst op eigen tempo, maar krijgt ook zijn uitdagingen. Soms splitsen we ons op in twee groepen. Zo krijgen de echte koersers ook de kans om zich ‘te laten gaan’. Gisteren reden ze zelfs bijna 40 km/u!

Het eten is top. ’s Morgens eten we een stevig ontbijtje, dit wel al om 8 uur. 🙂 Voor het middagmaal zorgen Yasmiene en Roxanne voor groentjes en beleg. We maken er zelf een smos mee.

Na de tocht komen we rond 17 uur aan in de jeugdherberg. Dan krijgen we vrije tijd en om 19 uur staan we gedoucht aan het avondeten, wat ook altijd lekker is. De eerste avond aten we stoofvlees-friet, vandaag kregen we spaghetti.

Na het avondeten doen we een avondactiviteit. EÊn groep gaat samen met Donald en Roxanne geocachen in de stad.
De andere groep blijft in de jeugdherberg voor pleinspelen, samen met Yasmiene en Indra.

Om 22 uur gaan we naar de kamer en maken we ons klaar zodat we om half elf in ons bed liggen. Zo kunnen we de volgende dag fris beginnen.

Veel groetjes vanuit Kortrijk. Check morgen zeker opnieuw de blog, voor een vlog! 🙂

Zondag 5 juli: Haaltert-Kortrijk

De ochtend startte regenachtig in Haaltert maar gelukkig nam het enthousiasme van de deelnemers de groep meteen op sleeptouw. We werden meteen getest door enkele kuitenbijters en de hoogtemeters stapelden zich al snel op. We verkenden al enkele stukken van het parcours De Ronde, met zicht op enkele prachtige beklimmingen die ons op het einde van de week te wachten staan.

Tijdens onze eerste middagstop in het pittoreske Munkzwalm kregen we nog wat extra uitleg over een lokale molen van onze cammi-chauffeur / biologe Yasmiene.

Na de middag kregen we nog wat meer zuidwestenwind op onze neus met enkele felle windstoten die ons net niet van onze fiets blaasden. Op karakter bleven we doorzetten met als beloning een heerlijke friet met stoofvlees in de jeugdherberg.

Veel energie was er toen niet meer over dus hielden we het bij een rustige avond.

Tot morgen!

Van zondag 5 juli tot zondag 12 juli fietsen 37 leerlingen van ons tweede jaar door Vlaanderen. Dit jaar rijden we niet de traditionele Drielandenfietstocht.
We bezoeken al fietsend Ieper, waar we aandacht hebben voor de Groote Oorlog.
De laatste dagen fietsen we door de Vlaamse Ardennen, waarbij we hellingen, met o.a. de Muur en de Paterberg beklimmen.

We kijken er weer erg naar uit!