BLOG: Drielandenfietstocht 2019

Van zondag 30 juni tot zondag 7 juli fietsen 38 leerlingen van ons tweede jaar door Vlaanderen, Zeeland en Frankrijk. De Drielandenfietstocht is een echte traditie in onze school en wordt al meer dan 30 jaar georganiseerd.
De laatste drie dagen fietsen we door de Vlaamse Ardennen, waarbij we hellingen, met o.a. de Muur en de Patersberg, uit de ronde van Vlaanderen beklimmen.
In Roubaix fietsen we rondjes op de legendarische Wielerpiste.

Er wordt niet alleen gefietst, we hebben ook aandacht voor natuur en cultuur.
Sport en ontspanning komen ook aan bod: zwemmen in de Noordzee, sporten in de jeugdherberg of op het strand, een gezelschapsspel spelen, …

We kijken er weer erg naar uit!

Via deze blog kan je de avonturen van onze leerlingen volgen.

Zondag 30 juni: Leuven – Zoersel

Dag 1 (Leuven-Zoersel)

08:00 vertrek

Na het afscheid van de ouders begon het avontuur echt. Zeker voor de leerkrachten want zij konden ons tempo al niet aan😉

Na 15 km de eerste stop:

Eventjes de batterijen terug opladen met een stukje fruit.

We kregen ook meteen onze eerste preek.  We moeten onze signalen doorgeven.

12:15 middagpauze

Tijdens de middagpauze aten we ons lunchpakket op. Het duurde wel nog even voor we konden vertrekken. Derrailleur kapot, één band ontploft tijdens het oppompen en file aan de WC. Na even wachten konden we vertrekken door de abdij van Tongerlo.

16:00 vriendjes tegen gekomen

Het centrum van Olen was afgesloten. Gelukkig werden we ontvangen door een gastvrij koppel. Lekker in het zwembad duiken en fris water. Meer hadden we niet nodig met het warm weer.

17:00 Aankomst

Eerst de fietsen opbergen, behalve diegene die kapot waren. Die konden terecht bij het techniek team onder leiding van Tom. Daarna snel even douchen, bed opmaken en een lekker etentje om 18:30. We werden in deze jeugdherberg goed verzorgd door Bert, een ex-leerling van “het kot”

22:00 Bedtijd

Tandjes poetsen, pyjama aandoen, lichten uit en slapen.

Maandag 1 juli: Zoersel – Bruinisse

7:00 opstaan

We werden al super vroeg gewekt door onze privé-wekker (Donald).

9:00 vertrek

Na het lekker ontbijt vertrokken we richting Bruinisse, een afstand van ongeveer 89 Km.

13:00 middageten

Een stevige voormiddag, veel wind-tegen, af en toe slechte wegen en een paar kleine valpartijen. Nadat we de grens zijn overgestoken, kwamen we aan in Bergen-Op-Zoom. We kregen voor het eerst een middagmaal van Farilda en Roxanne.

Net na de middagpauze kregen we een uitleg van Donald over de Kalmthoutse Heide.

16:00 DLF-rit

Op het einde van de dag stond één van de hoogtepunten op het programma:  de DLF-rit. De DLF-rit is een race met alle 38 deelnemers over een afstand van 8,5km langs het Grevelingenmeer. Het werd een hevige strijd: een stevig stuk ‘vals plat’. Lias kon het in de sprint afmaken voor Tom.

Hieronder vind je de top 3:

1ste Lias

2de Tom

3de Eppo

(Nachat haalde het net niet met een achterstand van ‘een paar’ centimeter). Nota van de redactie: iets meer…

17:30 Aankomst

Vandaag slapen we in de stoofpolder bij Hannie. We konden ontspannen op het grote grasveld. We speelden volleybal, tafeltennis, frisbee en spikeball. Een aantal jongens konden ook terecht op de speeltuin.

21:45 bedtijd

Dag 3: Bruinisse – Dudzele

’s Ochtends werden we verrast door een ontbijtje van onze goeie vriendin: Hannie. De gezelige, maar bazige uitbaatster van de Stoofpolder, onze verblijfplaats van vannacht.

Na een korte stop in Zierikzee, een gezellige haventje, reden we over de Zeelandbrug. Gelukkig hadden we wind mee en vlogen we tot onze picknickplaats aan het Veerse meer. Daar kregen we een uitleg van Dieter over het Deltaplan.

Het was bijzonder warm tijdens de middagpauze. Heel wat deelnemers besloten dan maar om even af te koelen in het water.

Na de middagstop reden we in volle vaart naar de veerboot in Vlissingen. We konden heel wat tijd winnen door een boot vroeger te nemen. Op de boot konden we even relaxen en een versnaperingen eten.

Aan de overkant reden we verder tussen de duinen langs Cadzand en het Zwin naar onze overnachtingsplaats in Dudzele.

Dag 4 Dudzele – Oostende

Vandaag werden we uitgeslapen wakker in de jeugdherberg in Dudzele. We aten een lekker ontbijtje en sprongen op de fiets om tijdens de voormiddag slechts een kleine afstand te fietsen.

In de middag aten we heerlijke wraps en boterhammen. Nadien fietsten we nog 3 km tot aan de nieuwe jeugdherberg, en maakten ons klaar voor een plonsje in de zee.

De zee was koud, maar desondanks hadden we veel plezier in de grote golven. We mochten ook wat lekkkers gaan kopen en genieten van de zon.

Toen we weer aankwamen aan de jeugdherberg, maakten we ons klaar voor een lekker avondmaal.

Hierna vertrokken we weer naar de dijk en trakteerden de leerkrachten ons op een lekker ijsje of wafel. Na het genieten van het mooie uitzicht aan zee en een lekker dessertje, keerden we weer terug naar de herberg en gingen we slapen om de volgende dag weer fit op de fiets te springen.

Dag 5 Oostende – Bailleul

We werden gewekt door Donald, onze life size wekker.

Na een stevig ontbijt vertrokken we met de fiets richting Bailleul. Op het eind van de rit wachtte ons de eerste beklimming: de Kemmelberg.

Na 50 kilometer kwamen aan in de geschiedenis rijke stad Ieper, daar kregen we een boeiende uitleg van Jeroen over de Lakenhallen en het Flanders Fields gedicht van John Mc Crae.

Hierna vertrokken we richting de befaamde Kemmelberg. Voor sommigen mocht het niet baten en zij moesten helaas even afstappen op de steile kassei helling, maar de meeste fietsen geraakten na wat puffen en zweten de berg op. Een heel aantal daalde samen met Tom terug af om hem een tweede keer te beklimmen. Na 10 km over een heuvelachtig landschap kwamen we uiteindelijk aan op onze bestemming in Bailleul.

Hier wacht ons een verrassing….